Az őszi-téli ködös, párás hajnalokon és estéken a leggyakoribbak a gyalogátkelőhelyeken történő balesetek, netán sérüléssel járó gázolások Egy új gyalogátkelőhely-típus, az ún. okoszebra talán segít biztonságosabbá tenni a rossz látási viszonyok közötti közlekedést.

Az elmúlt hónapokban Diósdon is megszaporodtak a zászlós zebrák, melyekkel lényegében fillérekből növelhető a gyalogátkelőhelyen átkelő gyalogosok biztonsága. A gyalogosnak az út egyik oldalán meg kell ragadnia egy jól látható zászlót, meg kell várnia, míg megállnak az autók, majd pedig a zászlóval a kezében biztonságosan átkelhet az úton. Végül pedig az út másik oldalán vissza kell tenni a helyére a zászlót. Az olcsó és hatékony megoldásról az elmúlt hónapokban elismerően nyilatkoztak a lakosok a helyi internetes közösségi csoportokban.

A budapestkornyeke.hu portál egy másik hatékony megoldás megvalósításáról számolt be. Mint írják, egy sikeres pályázatnak köszönhetően október 14-én kezdődik egy okos-gyalogátkelőhely kialakítása Dunakeszin a Fő úton. Az érintett gyalogátkelőhely számos súlyos és halálos baleset helyszíne volt, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében áll, azonban a helyzet fontossága miatt a helyi önkormányzat a lakosok biztonsága érdekében meg akarta oldani a problémát.

A rendszer úgy működik, hogy az út két szélén – megfelelő távolságban az útpadkától – oszlopokat helyeznek el, és az ezekbe beépített szenzorok érzékelik a gyalogosok áthaladását. Amikor az érzékelők bekapcsolnak, az útburkolatba helyezett aktív LED-lámpák villogni kezdenek, ezzel megállásra figyelmeztetve a gépjárművezetőket. Ez a jelzés csak és kizárólag addig tart, ameddig a gyalogos át nem halad az úttesten. Ezzel elkerülhető a felesleges működés, amellyel egyrészt az a cél, hogy csak akkor álljon a forgalom, amikor kell, illetve beépüljön a járművezetők tudatába az, hogy ha villog a LED, akkor átkelés történik és meg kell állniuk.

Hazánk első okoszebráját, vagyis intelligens gyalogosátkelő rendszerét Debrecenben helyezték üzembe, aztán pedig Zalaegerszegen is felbukkant egy hasonló megoldás. A debreceni okoszebrát kivitelező cég képviselője a haon.hu portálnak elmondta, hogy a rendszer éjjel-nappal működik, mivel borús, ködös, esős időben is szükség lehet rá. Arra a kérdésre, hogy nem fognak-e összetörni az aszfaltba épített ledek a teherautók nagy súlya alatt, azt válaszolta: biztosan nem, mivel azok négyzetcentiméterenként akár 1 tonnás terhet is elbírnak. Azt is elmondta, hogy télen a hótolók tolólapját is jól „tűrik” a lámpácskák.

Idén januárban Kecskeméten és Dunakeszin is napirendre került, hogy a legveszélyesebb gyalogos-átkelőhelyeket átalakítsák okoszebrákká, melyek költségét egyenként mintegy 2-3 millió forintra lehet becsülni. A híradás szerint a dunakesziek terve október közepén valósággá válik.

midio.hu

Fotó: haon.hu