Március 22. a víz világnapja. Megünneplését 1992-ben kezdeményezte az ENSZ Közgyűlése, hivatalosan 1993. március 22-én tartották először. A megemlékezés kiemelt célja ráirányítani a figyelmet az éltető, tiszta víz fontosságára, az édesvízkészletek szennyeződésének csökkentésére. A tudósok nem győzik hangsúlyozni: figyeljünk oda, mennyi vizet használunk, mert a készlet véges.
A víz mindennapjaink része, szokták mondani: a víz az élet. Testünk 50-60%-a víz, ami az évek előrehaladtával valamelyest csökken. Szobahőmérsékleten és légköri nyomáson színtelen, szagtalan, íztelen folyadék. Egészségünk érdekében a szakemberek kb. napi 2 liter víz fogyasztását ajánlják, de ez testtömegünktől is függ.
Itthon gyermekeimnek igyekszem kiemelni, mikor is találkozunk a vízzel, konkrétan a tisztálkodás (napjainkban kiemelten a kézmosás), fogmosás, sütés-főzés, szomjunk oltása, a virágok, növények gondozása, mosás-takarítás során.
Forgatjuk a földgömböt, óceánok, tengerek tűnnek fel és el. Könyvek, képek segítségével megbeszéljük Magyarország folyóit, tavait (legjobb, ha sétálunk is partjaikon), beszélgetünk a víz élővilágáról, a csapadékfajtákról, a víz körforgásáról, a talajvíz, a dér, a köd és pára képződéséről. Igyekszünk felsorolni, hogy mire használják a vizet a mezőgazdaságban, az élelmiszerek előállításában. És természetesen szóba kerülnek a víz negatív megjelenési formái is, az árvizek, cunamik stb.
Egyszerűbben közelíthetünk a szabadidő felől: saját családi élményeinket is felidézve felsoroljuk, milyen sportoknál élünk a víz biztosította lehetőségekkel. A tűz oltása is szemléletes példa lehet, különösen a kisebbeknél, akár a Tesz-vesz város képei nyomán. És csak a lehetséges példák egy kis részét említettük.
A legjobb módszer, ha sok-sok kérdéssel próbáljuk rávezetni a gyerekeket a vízzel kapcsolatos válaszokra, tudnivalókra. Sok helyzet spontán adódik, a napi életünk során.
A gyerekek különösen kedvelik a kísérleteket, az olyan feladatokat, melyekben aktív cselekvők lehetnek. Például: három edénybe (olyanba, amibe belefér a gyermek keze) engedjünk hideg, langyos és meleg vizet. Egyik kezét tegye a hidegbe, másikat a melegbe, tartsa benne, majd rakja mindkettőt egyszerre a középsőbe. Mit érez? Hideg a középső, vagy meleg? Az egyik kezével hidegnek, a másikkal melegnek fogja érezni. Beszéljük meg, miért. A kísérlethez használt vizet ne öntsük ki, tegyük félre locsoláshoz, felmosáshoz, akármihez.
Készítsünk limonádét, kipróbálva, mi oldódik a vízben.
Forraljunk vizet; ha már csak meleg, inhalálni is szuper vele, ha kihűlt, készítsünk jégkockát belőle. Este nálunk, fürdés előtt jégkockameccs zajlik a kádban, két fakanál segítségével.
Helyezzünk tárgyakat a kádba, nézzük meg, melyik süllyed le, melyik úszik a tetején. Miért?
Tegyünk egy pohár vízbe fehér virágszálat, majd aprítsunk bele piros vagy színes krepp papírt, a virág színe néhány nap múlva átváltozik. Vagy egy pohár vízbe dobjunk egy darabka papírt, ami majd felbomlik. Itt megbeszélhetjük a vízszennyezés következményeit, s a víz védelmének fontosságát.
Hasznosak az „érzékelős” játékok is. „Csukd be a szemed, s találd ki, hol érint meg a vizes ecset!” Vagy egy vizes ecsettel csikizzék egymást valahol (fül, nyak, orr, kar stb.).
Méricskéljünk: több, kevesebb, ugyanannyi? Különböző magasságú és szélességű poharakkal játsszunk, öntögessünk ide-oda, majd két ugyanolyanban ellenőrizzük az eredményt.
Számomra az otthoni játék első lényeges funkciója az öröm, az együttlét, és ezen keresztül az ismeretátadás. Játékba ágyazva sok mindent tanulnak a gyermekek.
Néhány, „vizes” üzenetű játék:
A szülők a gólyák (gólyajárás, a gyerkőcök a békaugrással közlekedő kis állatok), az éhes gólyák elkapják a kis békákat, majd szerepcsere.
Egy másik: párnákat (de lehet lap is, ruhadarab) rakunk le a padlóra, ezek a kövek. Közte csobog a víz, a köveken kell eljutni egyik pontból a másikba. Feladat az úszni nem tudó plüssállatok átmentése-cipelése egyik helyről a másikra.
Festettünk, hajtogattunk is. Kisfiam mosolygós polipot készített.
Népszerű otthon a vízhordás kiskanállal, egyik pohárból egy másikba, akár vetélkedve.
Jó szórakozás és ismeretbővítés is egyben a vízhez kapcsolódó szólások, közmondások felidézése (pl. „Él, mint hal a vízben”, „A víz sem mossa le róla”), majd ezek tartalmának, jelentésének megbeszélése.
Vigyázzunk egymásra – és a vízre, vizeinkre is!
Körmendiné Szelp Vera
Fotók: Pixabay
Címkék: #midióVera, Gyerekek, játék, víz világnapján