A Vértes-hegységben, Szárliget település felett található Zuppa-tető – melynek csúcsán hegyi kereszt ékeskedik – ideális helyszín lehet egy kellemes családi erdőjárásra.

Szárliget települést alig fél órányi autózással elérhetjük Diósdról (Budapestről), de vonattal sem sokkal több a menetidő. Amennyiben autóval érkezünk, a Béke utca végén, az erdő kezdeténél tudtunk leparkolni. Innen a Mária-úton (lila színű M betűvel jelölt turistaút, amely Mariazelltől Csiksomlyóig tartó zarándokutat jelzi) indultunk neki túránknak. Szép erdei úton haladtunk egyenesen felfele a Cseresznyés-völgyben, amíg egy útkereszteződéshez értünk. Itt több irányba is lehet menni. Mi jobbra mentünk a kék háromszög jelzésen: az út a Zuppa-hegy oldalában vezet (Zuppa-oldal), ahol szép karsztbokorerdő és az egyre inkább előtűnő panoráma fogadott bennünket.

Karsztbokorerdő a Zuppa-oldalban

Baktatunk a hegyoldalban

Ottjártunkkor egy faágakból kialakított bunker, „Mackóvár” névtáblával és egy “10 éves” feliratú játékvirággal arra engedett következtetni, hogy a napokban itt bizony a születésnapját tartotta valaki, talán egy – a szülők által készített – erdei akadálypálya bejárásával. Milyen jó ötlet, hogy a természetszerető családok ilyen módját választják az ünneplésnek, egyéb városi, testre és lélekre sem mindig egészséges program helyett.

A Zuppa-oldal végigjárása után a kék háromszöggel jelölt utunk – a piros jelzéssel való találkozást követően – balra fordult és kisebb baktatón kapaszkodtunk fel a sziklás, 384 méter magas csúcsra. A hegytetőn hatalmas fakereszt áll, melyet a Szentimrevárosi Egyesület állított. Az egyesület egyik célja, hogy  fakereszteket helyez el magyar hegységek csúcsain hirdetve a kereszténységet. Itt a Zuppa-tetőn a magyar vértanúkra emlékezhetünk általa. Már 2002 óta áll kereszt ezen a helyen egyébként, azonban az idő vasfoga károkat okozott benne, így idén nagypénteken új keresztet vittek fel a hátukon az egyesület tagjai és a helybeliek.

A magyar vértanúk keresztje

A kereszt tövében elfogyasztottuk uzsonnánkat és gyönyörködtünk az elénk táruló panorámában. Szárliget házai és a Vértes csúcsai is szépen láthatók innen, de a völgyben zakatoló vonat nyerte el igazán gyermekeink tetszését.

Szárliget házai

Háttérben a Vértes vonulata

Lefele ugyanazon az úton, a kék háromszögön indultunk vissza, de a piros és kék háromszög jelzések találkozásánál most balra tartottunk a piros jelzésen. Ezen az északi, árnyékosabb úton haladtunk egészen a korábban már érintett nagy kereszteződésig, ahol ismét a Mária útra tértünk és visszasétáltunk az autóig. (Amennyiben vonattal érkezünk, a túrát nem a Mária úton, hanem a vasútállomáson áthaladó kék jelzésen kezdhetjük, mely belefut a fentebb leírt Mária-út és kék háromszög kereszteződésébe).

A táv összesen 5,5 km, kevés szintemelkedéssel. Szép út, ahol erdei fák, karsztbokrok, sziklák, panorámás hegycsúcs és még hegyi kereszt is gazdagítja a kirándulást.