Miket együnk júniusban?

Miket együnk júniusban?

Manapság talán már mindenki tisztában van azzal, hogy milyen fontos is lenne, ha az évszaknak megfelelően étkeznénk. Sok helyről hallja az ember, hogy együnk szezonálisan és együnk helyit. A megvalósításhoz azonban meglehetősen kevés segítséget kapunk a hétköznapokban. Most induló sorozatunkban Gabi segít nekünk, elsőként a júniusi szezonális zöldségeket és gyümölcsöket vesszük sorra. 

Nézzük meg először, hogy miért fontos a helyi zöldség, gyümölcs fogyasztása. Ezek vásárlásával támogathatjuk a kisebb termelőket, gazdaságokat – ráadásul, ha piacon vagy bármilyen módon közvetlenül a termelőtől szerezzük be az egészséges finomságokat, még egy jó beszélgetésre is van lehetőségünk. Figyeljétek meg, hogy a saját terményeit árusítók nagy szeretettel beszélnek ezekről a növényekről, élmény hallgatni őket, mikor elmesélik milyen folyamatok vezettek el addig, hogy most a kezünkben tarthatjuk a kiválasztott zöldséget vagy gyümölcsöt. Ráadásul legtöbbször tuti tippekkel is szolgálnak a felhasználást és a tárolást illetően.

A másik nagyon fontos érv a helyi zöldség és gyümölcs mellett, hogy ezek tartalmazzák a legtöbb tápanyagot – már ha nincsenek tele mindenféle permetszerekkel – , mert nem kell őket napokon, sőt akár heteken át utaztatni a világ egyik végéből a másikba, csökkentve ezzel vitamin- és ásványianyag-tartalmukat, erősen szennyezve a környezetet, továbbá amire csak ritkán gondolunk, behurcolva a szervezetünk számára teljesen idegen mikrokörnyezetet. Tehát ezek a helyi finomságok látnak el bennünket a lehető legtöbb és legjobb éltető energiával.

Most már tudjuk, miért jó nekünk és a környezetünknek, ha helyi zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk, de még mindig nehéz dolgunk lehet annak kiderítésében, hogy pontosan mi is az, ami éppen szezonálisnak számít kis hazánkban. Íme, egy lista, mely segíthet a következő hetek bevásárlásainak megtervezésében. Lássuk, milyen alapanyagokra támaszkodhatunk ebben a hónapban.

Gyümölcsök:
alma, áfonya
cseresznye
egres
fekete ribizli, földieper
málna, meggy
őszibarack

Zöldségek:
brokkoli, burgonya
cékla, cukkíni, csicsóka
hagymafélék (újhagyma, vöröshagyma)
káposztafélék (fejes káposzta, kelkáposzta), főzőtök
karalábé, karfiol, kelkáposzta, kínai kel
mángold
padlizsán, paprika, paradicsom, paszternák, petrezselyemgyökér
rebarbara, ribizli, rukkola
salátafélék, sárgabarack, sárgadinnye, sárgarépa, sóska, spárga, spenót
zeller, zöldbab, zöldborsó

Olajos magvak:
dió
mandula

Az ételek elkészítéséhez pedig használjunk minél több friss zöldfűszert, pl. petrezselymet, bazsalikomot, zsályát, rozmaringot, lestyánt, koriander, majoránnát, tárkonyt.

Ha jön a meleg, készíthetünk limonádét friss citromfű vagy mentalevél használatával, esetleg szeleteljünk bele 1-2 kisebb uborkát a vízbe, de kipróbálhatjuk a friss eperrel és egy nagyobb friss bazsalikomlevéllel megbolondított változatot is.

Ha édesíteni szeretnénk az italokat, készíthetünk otthon természetes, finom és egészséges cukorpótlót pár szem datolya felhasználásával a következőképpen:

Áztassunk be egy marék magozott datolyát annyi tisztított vízbe, hogy bőven ellepje őket, majd tegyük egy lezárt edényben a hűtőbe egy éjszakára. Másnap turmixoljuk homogén, szirup állagúra a datolyákat az áztató lével együtt. Ha több volt a víz kicsit hígabb lesz, ha kevesebb, kicsit sűrűbb. Így is, úgy is kiváló! Az elkészült datolyaszirup lezárt üvegben a hűtőben tárolható 1-2 hétig. (Cukorbetegek óvatosan bánjanak vele és mindenképpen egyeztessenek kezelőorvosukkal, a gyümölcs használatával kapcsolatban!)

A datolya sajnos nem terem Magyarországon, általában aszalt verzióban kapható itthon. Számos fajtája létezik, ennek a csodás gyümölcsnek, mely már a Bibliában is fellelhető. Mindegyik fajtáról elmondható, hogy rendkívül magas a természetes cukortartalma, valamint rosttartalma is jelentős. Nagy mennyiségű ásványianyag-tartalmának köszönhetően vértisztító hatású, valamint növényi hormontartalmának köszönhetően a változókor idején segíthet a hormonháztartás egyensúlyának megtartásában. Réz- és káliumtartalma elősegíti a szervezet regenerációját, tekintélyes mennyiségű kalcium- és magnéziumtartalma miatt könnyedén jut a szervezet a szükséges kalciumhoz. Mindezeken felül még B-vitamint (B1- B2-, B3-, B5-vitamin), foszfort, cinket és vasat is tartalmaz, és C-vitaminban is gazdag. Hasznos szénhidráttartalma révén a testet és a szellemet is feltölti energiával. Jótékony hatással van a bélflórára, székrekedés esetén áztatott formában, míg hasmenés ellen áztatás nélkül fogyasztva segít a rend helyreállításában.

Legvégül pedig egy kis érdekesség még a datolyáról: egyes népeknél a datolya a szépség, őszinteség és igazságosság szimbóluma.

Minden ember minden apró lépése számít!
Lépegessünk tovább!
Szeretettel ölellek Benneteket!

Gabi
(Egy diósdi környezetvédő anyuka)

Fotók: pixabay.com

Gabi korábbi cikkei itt találhatók:

Környezetbarát lépések Gabival – Hogyan csökkenthetnénk a háztartási hulladékot? (1.)

Környezetbarát lépések Gabival – Folytassuk a hulladékcsökkentést baba-mama vonalon (2.)