Kezdjük jól a napot: instant kásák reggelire

Kezdjük jól a napot: instant kásák reggelire

Édesen szép az élet – tartja a mondás. De mit is jelenthet ez a gyakorlatban, ha a nap első étkezéséről van szó? Nem, nem arra gondolok, hogy igyunk egy pohár teát több kanál kristálycukorral vagy együnk egy szelet fehér kenyeret mézzel. Ezek is édesek, ez tagadhatatlan, de inkább azt szeretném most megmutatni, hogy mi mindent lehet készíteni instant kásákból, némi gyümölcs és egy kis fantázia hozzáadásával.

Nézzük szép sorjában. Mi is az az instant kása? Az instant kásák manapság már bárhol beszerezhetők, bármelyik nagyobb, sőt kisebb élelmiszerboltban kaphatók. Létezik belőlük ízesített és natúr verzió is. Készülhetnek rizsből, barnarizsből, hajdinából, kölesből, zabból és ezek mindenféle verziójából. Nagy előnyük, hogy mindössze annyi dolgunk van velük, hogy a kívánt mennyiséget elkeverjük vízzel, esetleg növényi tejjel és már fogyaszthatjuk is.

És itt jön a csavar. Ha használjuk a fantáziánkat, gyakorlatilag minden nap mást reggelizhetünk, még ha az alapanyag ugyanaz is, vagy legalábbis nagyon hasonló. Hogy miért? Mert ezeket a kásákat ízesíthetjük, színezhetjük bármivel! Íme, néhány példa:

Céklapor: ne féljünk tőle, nem lesz cékla íze a kásánknak, csak csodás rózsaszín árnyalata és ráadásul így hozzájuthatunk egy kevéshez abból a rengeteg vitaminból, ásványi anyagból és antioxidánsból, ami a céklában található. A cékla javítja a vérkeringést és daganatellenes hatásokkal is rendelkezik, emellett pedig javítja az erőnlétet, a kitartást és a teljesítményt.

Spenótpor: ettől szép zöld lesz a kásánk, de figyelni kell a mennyiségre, mert ha nagyon sokat teszünk bele, a haragos zöld szín mellett már érezni fogjuk a spenót ízét is. Természetesen a reggeli édes kásába ritkán keverünk friss spenót leveleket, de azért így is kerülhet bele egy kis adag plusz vas, folsav, K-vitamin, magnézium, A- és C-vitamin a spenótpor jóvoltából.

Kurkuma: élénk sárga árnyalatot érhetünk el vele, de a szín mellett nagyon fontos, hogy a kurkumának betegségmegelőző és gyógyító hatása van. Hat az emésztésünkre, tisztítja a vért, gyulladáscsökkentő és fiatalító szerként tartják számon. Számos egyéb tulajdonsága mellett csökkenti a vércukor- és a koleszterinszintet is. Ha frissen hozzájutunk, láthatjuk, hogy külsejében hasonlít a gyömbérhez, de a színe egészen más, hiszen a kurkumagyökér elképesztően sárga színű. (Ha frissen használjuk, vegyünk fel egy kesztyűt hozzá, mert megfogja a kezünket ez a sárga szín és akár napokig is látható lesz.) Még egy fontos dolog a kurkumával kapcsolatban: ha tehetjük, fogyasszuk feketeborssal együtt, mert a borsban lévő piperin erősíti a kurkumában található kurkumin hatásait. Egy csipet bors nem teszi csípőssé a kását, de számoljuk vele, hogy a kurkumának is van íze.

Matcha-por: a másik nagy kedvenc, ha a zöld szín a cél. A matcha tea a japánok “szuperitala”. Felsorolni is nehéz a rengeteg hasznos anyagot, amit ez a tea tartalmaz, de vigyázzunk vele, mert ez bizony koffeinforrás. Másképp hat, mint a kávé, hiszen a matchaban található koffein fokozatosan szívódik fel, így akár 6 órán keresztül is energiát biztosít. Antibiotikus és vírusölő hatása is van, így megvéd a betegségektől, gyorsítja az anyagcserét, égeti a zsírt és javítja az állóképességet. Megnyugtat, ellazít, növeli a koncentrációt, csökkenti a stresszt.

És most jöjjön még két különleges színezőanyag:

Az első a blue spirulina, azaz a kék spirulina. Különös ismertetőjele a hihetetlenül élénk kék szín. Semmihez sem hasonlítható és semmi mással el nem érhető árnyalat ez. Mintha az ég kékje beköltözne a tányérunkba. A zöld spirulinával ellentétben a kéknek nincs sem íze, sem illata ezért bátran használhatjuk. Tökéletes vitamin és fehérjeforrás, könnyen emészthető és segít megőrizni a belek egészséget. Segítségével csökkenthető a magas vérnyomás és a koleszterinszint. Segíti mentális egészségünk megőrzését és még az allergiás tünetek előfordulását is csökkenti.

A másik különleges hozzávaló a pink pitaya. Ez a szemet gyönyörködtető rózsaszín por piros sárkánygyümölcsből készül. Garantáltan mosolyra húzódik a szánk, ha ezzel készítjük a reggeli kásánkat, mert képtelenség ellenállni a csoda színnek, amit ezzel a porral elérhetünk. Élénk, vibráló, élettel teli árnyalata ez a pinknek. A tápanyagokat tekintve a magnézium, vas, C és E vitaminok, melyek kiemelkedő mennyiségben találhatók benne.

+1 hozzávaló:

Maca: az Andokban, Peru területén őshonos növényről van szó, melynek gyökerét porrá őrölve fogyaszthatjuk. Immunerősítő, növeli a fizikai teljesítőképességet és az állóképességet valamint élénkítő hatású. Ezzel színezni nem tudjuk a kását, de az ízét esetleg érezhetjük. Nem kell belőle sok, épp csak egy mokkáskanálnyi.

Így készítsük el a kását: 

Ha kitaláltuk, hogy aznap épp milyen színű legyen a világ, melyet megalkotunk magunknak a kis tálkánkba, akkor már nincs is más dolgunk, mint a kívánt kásamennyiséget (kb. 30-50 g) a tálkába tenni és elkeverni vízzel vagy növényi tejjel (amiből annyit tegyünk hozzá amilyen sűrűségű kását szeretnénk). Kevergessük folyamatosan és figyeljük, hogy milyen az állaga. Vegyük figyelembe, hogy ha állni hagyjuk 1-2 percet, akkor még sűrűsödni fog. Amikor elértük a kívánt állagot, díszítsük fel, ahogy épp kedvünk tartja. Tehetünk rá bármilyen gyümölcsöt, magvakat (diót, pekándiót, mogyorót, mandulát, kesudiót), kókuszchipszet vagy kókuszreszeléket, esetleg csurgathatunk rá mogyoróvajat vagy megszórhatjuk puffasztott amaranthtal. Az ízek, színek és formák variációja végtelen. Próbálgassuk és variáljuk őket kedvünkre!

Ha pedig úgy érezzük, hogy épp semmi kreatív nem jut eszünkbe és segítségre, motivációra van szükségünk, akkor bátran nézzünk körül az interneten (Instagram, Pinterest, YouTube) és inspirálódjunk az ott található csodás alkotásokból!

Ölelés:
Németh Gabi

A cikkben található fotókon a szerző fantasztikus reggeli kása-kreációi láthatók.

Gabi korábbi cikkei a MiDión:

Környezetbarát lépések Gabival – Hogyan csökkenthetnénk a háztartási hulladékot? (1.)

Környezetbarát lépések Gabival – Folytassuk a hulladékcsökkentést baba-mama vonalon (2.)

Miket együnk júniusban?