A budapestkornyeke.hu portál az agglomerációs települések polgármestereinek Facebook-használati gyakorlatát elemezte írásában.

Aktív és passzív vezetők

Felmérésük szerint az agglomeráció legnépesebb városa, Érd polgármestere nagyon aktív a Facebookon. T. Mészáros András naponta több fotót és videót is megoszt a közösségi oldalán; szeptember 20-án a megyei jogú város fejlesztésével kapcsolatos online kérdőívvel kereste meg a helyieket. Az oldal professzionális benyomást kelt, amely a likeszámok alapján a 70 ezer fős város lakosságának akár 10 százalékát is azonnal elérheti a Facebook segítségével. Az érdi városvezető pártszínekben nyerte el a város vezetését, ez Facebook-oldalán egyértelműen érződik: a helyi események mellett rendszeresen megoszt országos és európai ügyekkel kapcsolatos posztokat.

Az észak-pesti agglomeráció nagyvárosának, Dunakeszinek a vezetője Dióssi Csaba is aktív facebookos életet él; 6300 követőjével a közösségi oldal egyik legnépszerűbb politikusa. Ő is naponta posztol képeket, videókat a városról. Szintén nagyon aktív a Facebookon a gyömrői és a gyáli polgármester.

A portál felmérése szerint a Facebookon az agglomeráció talán legaktívabb polgármestere Gémesi György. A gödöllői városvezető profilja már-már egy online valóságshow-hoz hasonlít. Élő bejelentkezések, videók és napi több poszt tarkítja az oldalát, láthatóan sok időt tölt kommunikációval. Ennek az is oka lehet, hogy ő nem csak polgármester, hanem saját mozgalommal is rendelkezik. Nehezebben juthat médiafelülethez, szerveznie kell a támogatókat.

A statisztika szerint Göd vezetője alig hallat magáról valamit a közösségi oldalán. Ugyanez mondható el a dél-csepeli agglomeráció meghatározó településéről, Szigetszentmiklósról is.  Gyál polgármestere megfelelni a település szlogenjének (Gyál – az innovatív kertváros), ugyanis minden hónapban élő videós fogadóórát tart. Bárki kérdezhet tőle, ő pedig válaszol.

A szakember véleménye

A budapestkornyeke.hu felméréséhez és megállapításaihoz Perlaky-Papp József, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense fűzött szakértői véleményt. A szakember elmondta: ma már sokféle funkció összehangolására adnak lehetőséget a közösségi felületek. Kisebb videókat tölthetünk fel, eseményeket szervezhetünk, a polgármesteri munkát dokumentálhatjuk, élő beszélgetéseket indíthatunk, szavazásokat bonyolíthatunk le. Vezetői habitus és helyi kultúra kérdése ki milyen eszközöket használ. A technológiai fejlődés és a digitalizáció eszközöket ad a polgármesterek kezébe. Ott lapul mindenki zsebében a saját médiája, hiszen fotózni tud, filmet tud rögzíteni, azt egyszerűen szerkesztheti, feliratozhatja és eléri velük a legfontosabb közösségi felületeke is. A  Facebook nem stratégiai fegyver, nem is egyedüli eszköze a sikernek, csak egy lehetőség, ami bővítheti a polgármesterek közvetlen kapcsolattartási lehetőségét a lakossággal.

A Facebook jó felületet kínál az információk átadására, egyfajta településnapló készítésére, de a helyi közösség szervezésére is alkalmas felület lehet, azonban sikeres lehet e nélkül is egy polgármester, ha más felületeket is használ a választói elérésére. Van arra is példa, hogy a kommunikációra más bejáratott csatornái vannak egy vezetőnek. Minél kisebb egy település annál kisebb a csábítása a közösségi felületeteknek. A szakember végezetül megjegyezte: fontosnak tartja, ha egy települési vezetőnek van felülete, azt kezelje, használja.

Mi a helyzet Diósdon?

A pestkornyeke.hu portál áttekintését kiegészítendő, a diósdi helyzetről érdeklődtünk a város polgármesterénél. Bogó László elmondta: amellett, hogy igyekszik lehetőleg minden helyi rendezvényen részt venni és személyesen találkozni a lakossággal, alapvetően nem a sajátját, hanem a város honlapját és Facebook-oldalát használják, használja a tájékoztatásra. Szinte kizárólag helyi ügyekben oszt meg posztokat, illetve kommentel. Számára a legfontosabb, hogy a diósdiak értesüljenek az aktuális kérdésekről, döntésekről, illetve, hogy adott esetben miért nem lehet továbblépni egy-egy ügyben (jelenleg például nincs pénz arra, hogy a közösségi ház szigetelésével egy időben az ablakokat is kicseréljék). Évente két alkalommal tart online fogadóórát, tavasszal volt az első, őszre tervezi a következőt. Ha egy-egy poszt kapcsán konkrét kérdést kap az önkormányzathoz tartozó oldalakon, azt megválaszolja.

A polgármesternek van privát Facebook-oldala is. Ennek nyilvános részén zömmel a diosd.hu-n és az önkormányzat hivatalos Facebook-oldalán megjelenő posztokat, valamint névnapi jókívánságokat olvashatunk.

A helyi online kommunikációval kapcsolatban megjegyzendő: a közlemények színvonala és gyakorisága az elmúlt időszakban látványosan nőtt – ez vélhetően annak köszönhető, hogy a polgármesteri kabinet stábja augusztusban egy kommunikációs szakemberrel gyarapodott.

K. Z.

Címkék: Diósd, Helyi téma, Közélet